DRZEWKO BONSAI - hodowla, pielęgnacja, kształtowanie, galeria, sklep.
DRZEWKO BONSAI - hodowla, pielęgnacja, kształtowanie, galeria, forum, sklep.
hodowla galeria sklep i usługi przycinanie podlewanie
tu jesteś: strona główna > choroby
DRZEWKO BONSAI - hodowla, pielęgnacja, kształtowanie, galeria, sklep.

choroby

co to bonsai?
podstawowe informacje o drzewkach bonsai i sztuce bonsai
hodowla
opisy hodowli wybranych gatunków na bonsai
przycinanie
zabiegi przycinania liści i korzeni drzewek bonsai
drutowanie
wszystko o kształtowaniu za pomocą drutu
podlewanie
informacje o tym jak i czym podlewać bonsai
przesadzanie
w jaki sposób i kiedy przesadzać miniaturowe drzewka
nawożenie
informacje dotyczące nawożenie drzewek bonsai
rozmnażanie
sposoby rozmnażania drzewek bonsai
naświetlenie
jak i za pomocą czego dostarczać światła małym drzewkom
choroby
opisy i zdjęcia chorób atakujących drzewka bonsai
szkodniki
opisy i zdjęcia szkodników atakujących bonsai
niedobory pierwiastków
objawy niedoborów pierwiastków u drzewek bonsai
terminologia
terminologia stosowana w sztuce bonsai
style
opis styli stosowanych w sztuce bonsai
galeria
zdjęcia moich i Waszych drzewek bonsai
sklep i usługi
sadzonki, drzewka oraz mieszanki glebowe do bonsai
forum
forum serwisu tematycznego DRZEWKO BONSAI

Jak każda roślina pokojowa czy rosnąca w naturalnym środowisku tak i drzewka bonsai narażone są na atak chorób i szkodników. Można łatwo uniknąć tych problemów stosując opryski raz, dwa razy w miesiacu. Profilaktyka taka pozwala zabobiec w dziewięćdziesięciu procentach atakom szkodników i występowaniu chorób. Należy pamiętać, że opryski wykonuje się od wczesnej wiosny do późnej jesieni przed rozwinięciem się pąków lub kiedy liście są całkowicie wykształcone. Nie kropimy w trakcie rozwijania się nowych pąków.

Aby uniknąć jakiegokolwiek typu zakażenia lub schorzenia, które może zaatakować nasze drzewko należy zadbać o to aby otoczenie wokół niego oraz warunki w jakich się znajduje było w idealnym stanie, wolne od wszelkiego rodzaju organizmów chorobotwórczych.

Główne kroki jakie powinniśmy podjąć aby zapewnić optymalne otoczenie drzewku bonsai to dbałość o czystość narzędzi, które używamy do pielęgnacji rośliny. Nieostre i brudne narzędzia typu nożyczki, sekatory zwiększają ryzyko zakażenia grzybem wnikającego poprzez rany wykonane przy cięciach. Należy zawsze po użyciu narzędzi przemyć je wodą z mydłem i przetrzeć wacikiem nasączonym spirytusem. Tak zdezynfekowane narzędzie należy przechowywać w czystym i suchym miejscu. Jeśli zauważyliśmy jakieś niepokojące sygnały chorobowe należy zaprzestać przycinania do czasu zdiagnozowania problemu.

choroba opis czynniki i objawy postępowanie
chloroza

Choroby drzewek bonsai - chloroza
choroba ta charakteryzuje się tym, że liście bonsai tracą wyrazisty kolor, zaczynają żółknąć i opadać bez względu na porę roku

choroba ta może być skutkiem niekożystnych warunków hodowli
pleśń

Choroby drzewek bonsai - pleśń
jest to jeden z najczęściej występujących grzybów, który atakuje rośliny trawiaste, krzewy i drzewa a więc bonsai nie pozostaje tu wyjątkiem aby zidentyfikować to schorzenie należy przyjrzeć się spodniej stronie liścia

wraz z rozwojem choroby plamy stają się wieksze i zaczynają przybierać barwe brązowawą liście następnie zaczynają opadać a w dalszej perspektywie roślina umiera
stosujemu kwarantanne czyli przenosimy roślinę do odizolowanego miejsca

usuwamy wszystkie liście dotknięte chorobą

przed usunięciem liści wszystkie narzędzia użyte przy tym zabiegu muszą być dokładnie umyte w wodzie z mydłem i zdezynfekowane spirytusem

po usunięciu zarażonych liści należy je spalić aby uniemożliwić rozprzestrzenianie się

wykonujemy oprysk korony drzewa odpowiednim środkiem przeznaczonym do zwalczania pleśni
pleśń atakująca korzenie pojawia się w związku z atakiem na tle grzybicznym objawami przy tego rodzaju schorzeniu jest utrata liści i ogólne pogorszenie się kondycji drzewka

rozpoznać możemy poprzez zbadanie korzeni

zainfekowane korzenie mają miękką i ciemniejszą barwę kory po oderwaniu, której objawia się zepsuta wiązka przewodząca o białawej barwie
oidium

Choroby drzewek bonsai - oidium
atakuje listowie niektórych gatunków drzewek bonsai, które nie maja zapewnionego odpowiedniego otoczenia chorobę można dostrzec na spodniej i wierzchniej stronie liścia objawiającą się białawymi plamami nabierającymi z czasem w środku czerwonawo-szarobrązowego odcienia systematyczne usuwanie zainfekowanych liści oraz spalenie ich zapobiegając w ten sposób rozprzestrzenianiu się choroby

po zabiegu narzędzia należy dokładnie umyć, zdezynfekować oraz dokładnie spryskać środkiem grzybobójczym
rdza

Choroby drzewek bonsai - rdza
choroba ta ma podłoże grzybiczne

najczęsciej atakuje bonsai iglaste i owocujące
objawami są żółte, szarobrązowe lub czarne zaokrąglone wypukłości powstające w miejscach po cięciach lub na liściach jaknajszybsze usunięcie zarażonych części rośliny

spalenie odciętych elementów

opryski preparatem przeznaczonym do tego typu grzyba

najczęstszą przyczyną jest niedostateczne wietrzenie korzeni

jeśli ratowanie drzewka bonsai przed chorobą zbiega się porą przesadzenia należy zastosować nowe podłoże tylko lekko wilgotne i lepiej przepuszczalne
wertycylioza

Choroby drzewek bonsai - wertycylioza
wywoływana jest przez grzyba z gatunku Verticillium objawami są brązowiejące pędy, które z czasem zamierają cały krzew wolniej rośnie, liście żółkną i opadają, najmłodsze liście więdną w czasie upalnej pogody, po czym po chłodniejszych nocach powracają do lepszej formy, bonsai może chorować przez kilka lat poczym ginie rozprzestrzenianiu choroby zapobiega usuwanie opadłych i porażonych liści, wycinanie i palenie porażonych pędów, zachowanie czystości i odkażanie narzędzi do cięcia krzewów, po stwierdzeniu objawów choroby chore krzewy trzeba izolować warto również usunąć glebę i wymienić a rośliny rosnące w sąsiedztwie podlać naprzemiennie środkami Topsin M 500 SC oraz Sarfun 500 SC
kędzierzawość liści

Choroby drzewek bonsai - kędzierzawość liści
choroba występuje tylko na drzewach z rodzaju Prunus

grzyb wywołujący tę chorobę pozostaje na roślinie nawet przez zimę
pierwszymi objawami są pęcherze na liściach początkowo mające barwę czerwonawą następnie przechodzącą w białą

liście ulegają zniekształceniu oraz przebawieniu a w końcu opadają

porażone liście należy usuwać a bonsai spryskać miedziowymi środkami przeciwgrzybicznymi
mączniak

Choroby drzewek bonsai - mączniak
na atak tej choroby podatne są zwłaszcza bonsai z gatunków dęby, głogi i ozdobne jabłonie

grzyb wywołujący tę chorobę potrafi przetrwać zimę na pędach i w pąkach
przyczyną jest wilgotne powietrze i źle przewietrzane otoczenie

objawem jest biały, mączysty nalot pojawiający się na pędach i liściach
należy systematycznie usuwać zarażone części oraz  stosować środki zapobiegawcze
serwis tematyczny DRZEWKO BONSAI
reklama

powrót do strony głównej

tu jesteś: strona główna > choroby
DRZEWKO BONSAI - choroby atakujące drzewka.
o mnie kontakt program partnerski